OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjeomsorg- och barnrättsgruppen, Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Vill du bidra med din kompetens i arbetet med att utveckla regeringens barnrättspolitik? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten ansvarar för arbetet med barnrättsliga frågor inklusive barnkonventionssamordning inom Regeringskansliet. Barnrättspolitiken är sektorsövergripande. Detta innebär att barnets rättigheter och intressen ska genomsyra all politik liksom alla verksamheter som rör barn.
Arbetet handlar om strategiskt arbete, kunskapsstyrning och uppföljning samt internationella processer inom barnrättspolitikens område. Arbetet syftar bl.a. till att initiera, stödja och samordna processer så att barnrättsperspektivet återspeglas i alla delar av regeringens politik och i de samhällsverksamheter som rör barn och unga. Samordningsfunktionens uppgift är att utveckla arbetet med barnets rättigheter inom Regeringskansliet.
Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till regeringsuppdrag, skrivelser, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden, till löpande frågor som frågesvar och interpellationer från riksdagen och brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer. Arbetsuppgifterna kan komma att ändras över tid.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en avslutad akademisk utbildning inom exempelvis statskunskap eller juridik och du har mycket god kunskap och erfarenhet av arbete med barnets rättigheter. Erfarenhet av arbete med liknande frågor från Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation eller myndighet är meriterande. Det är även meriterande med god kunskap om den offentliga förvaltningen samt god kunskap och erfarenhet av arbete med frågor som berör barn i utsatta situationer.
Du har mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och på engelska.
Dina egenskaper
Som person har du mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du ska vara kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad och samtidigt flexibel. Vidare behöver du ha en god samarbetsförmåga och snabbt kunna sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar inom olika områden och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid som kombineras med det mer långsiktiga och strategiska arbetet. Vi ser gärna att du har en god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning i 6 månader. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tony Malmborg som är enhetschef, på 08-405 33 52. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-handläggare Siri Hågefalk på 405 87 83. Fackliga kontaktpersoner Esbjörn Åkesson, Saco och Kristoffer Lundberg, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 januari 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35