OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med förebyggande åtgärder och kontroll av företag och privatpersoner. Som skattehandläggare arbetar du med att granska olika typer av underlag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Du jobbar antingen med moms, arbetsgivaravgifter, företagsregistrering, inkomstskatt, internationell beskattning eller med flera områden samtidigt. I arbetet ingår att ge information och service samt utreda, analysera och besluta i olika skatteärenden. Du kommer att möta människor med olika behov, via telefon, skriftväxling eller personliga besök. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs av verksamhetens behov och din kompetens.
Vi arbetar teambaserat vilket innebär både individuellt ansvar och samarbete inom teamet där vi ger och får stöd av varandra. Du planerar din arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Som en del av våra team får du möjlighet att utvecklas och arbeta med fantastiska kollegor. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör blivande skatteenhet 28 med placering i Halmstad, Helsingborg eller Ängelholm, Vi är totalt 150 medarbetare fördelat på 8 sektioner. Vi arbetar ortsöverskridande med virtuella kontakter och möten.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- tala och skriva enkelt och tydligt
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
- kunna ställa om och tänka nytt på både kort och lång sikt
- vara bra på att samarbeta i team och stötta andra för att nå gemensamma mål
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik som avslutas senast i månadsskiftet januari/februari 2023.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av juridiskt arbete, bokföring, redovisning, revision eller handläggande arbete på myndighet. Det är även meriterande om du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom beskattningsverksamheten på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.