OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom med intresse för komplexa skatteutredningar? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet, men fokus är på det komplexa. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Du arbetar med inkomstskatt, moms och arbetsgivaravgifter. Arbetet består huvudsakligen av skrivbordsutredningar där du utifrån ett helhetstänk utreder kundens hela skattesituation, men även andra arbetsuppgifter kan vara aktuella under året.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Vi har två enheter som arbetar med detta i Göteborg, enhet 25 och enhet 26. Enheterna har vardera ca 170 medarbetare som är uppdelade på sektioner om ca 20 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara analytisk och kunna se komplexa samband
- vara flexibel och snabbt kunna skifta mellan olika arbetsuppgifter.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi.
Det är önskvärt att du har några års aktuell erfarenhet inom redovisning, bokföring eller revision.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.