OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom eller jurist och trivs med att arbeta teambaserat? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete där du får använda din analytiska förmåga i utmanande utredningar.
Om jobbet
Du kommer arbeta med service, handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du arbetar utifrån hela kundens situation och du får analysera och bedöma olika typer av underlag och situationer. Du har kontakt med kunden via besök, telefon, brev och digitala brevlådor. Med stöd av lagar och regler gör du sedan en bedömning av situationen och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra är mer komplicerade och tar längre tid. Du jobbar med olika områden inom inkomstbeskattning, men även med moms och arbetsgivaravgifter eller inom flera områden samtidigt.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Jobbet är väldigt varierande och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och en god balans mellan arbete och fritid ser vi som en förutsättning för att göra ett gott jobb, trivas och må bra.
Skatteenhet 14 består av tio sektioner - fyra i Falun och tre vardera i Gävle och Hudiksvall. På varje sektion är vi ungefär 18 kollegor och din placering är i Gävle.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till statstjänstemannarollen och vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara utvecklingsorienterad och våga tänka nytt.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik varav minst 15 godkända högskolepoäng i beskattningsrätt/skatterätt.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av handläggande arbete på statlig myndighet, alternativt att du har något års aktuell erfarenhet inom redovisning eller revision.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Vi planerar att hålla intervjuer 12-14/10.
På https://skatteverket.se/jobb kan du läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.