OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Trivs du med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar antingen med moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt eller med flera områden samtidigt.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Service är även en viktig del av vårt arbete, vilket innebär att du i perioder bidrar med din kompetens via olika kanaler som telefoni och på servicekontor.
Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en skattesektion på skatteenhet 11 på Skatteavdelningen, med placering i Luleå. Skatteenhet 11 har verksamhet i Haparanda, Kiruna, Luleå, Lycksele och Vetlanda med arbetsuppgifter inom beskattningsområdet. Enheten har ca 150 medarbetare fördelade på nio sektioner, varav fyra finns i Luleå.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha god känsla för service och ett kundorienterat arbetssätt
- vara flexibel och anpassa dig till förändringar
- tala och skriva enkelt och tydligt, både svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell (2015-2020) erfarenhet av kvalificerat arbete inom Skatteverket där motsvarande kunskaper förvärvats.
Det är önskvärt att du har aktuell (2015-2020) erfarenhet av arbete med bokföring/redovisning. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av beslutsfattande och/eller handläggande arbete. Vidare är det önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom momsområdet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.