OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i ett team inom beskattning och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Då ska du söka till oss på enhet 19 där du som skattehandläggare får ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär handläggning, utredning och många kontakter med våra kunder.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar med olika skatteområden som moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt eller företagsregistrering. I arbetet ingår också att söka och ge information till våra kunder. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina arbetsuppgifter.
Du arbetar i team nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra för att klara teamets uppdrag. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du kommer att tillhöra skatteenhet 19 på Skatteavdelningen, med kontorsplacering i Nyköping, på någon av våra totalt 10 sektioner.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara nytänkande, flexibel och öppen för förändring.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik.
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter inom Skatteverket. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet av inkomstbeskattning inom Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.