Handläggare inom beskattning av företag och privatpersoner

Handläggare inom beskattning av företag och privatpersoner

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba i ett team inom beskattning och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Då ska du söka till oss på skatteenhet 19.

Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär handläggning, utredning och många kontakter med våra kunder.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar med olika skatteområden så som moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt eller företagsregistrering. Vi hanterar även hela företagets beskattningssituation. I arbetet ingår också att söka och ge information och service. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina arbetsuppgifter.

Du arbetar i team nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra för att klara teamets uppdrag. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du kommer att tillhöra skatteenhet 19 på Skatteavdelningen och får kontorsplacering på någon av våra totalt 10 sektioner i antingen Linköping, Norrköping eller Nyköping.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att självständigt driva ditt arbete framåt men också ha en god förmåga att arbeta i team
- vara produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo mot uppställda mål
- ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
- ha ett gott bemötande både internt och externt samt en god samarbetsförmåga
- vara nytänkande, flexibel och öppen för förändring

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik eller flera års erfarenhet av arbete som vi anser likvärdigt

Det är önskvärt att du har minst ett års relevant och aktuell erfarenhet inom Skatteverket. Det är också önskvärt att du har minst ett års aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom ekonomi eller juridik.

Bra att veta
Anställningarna är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 april 2020
  • Ansök senast: 20 april 2020

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024