Handläggare inom beskattning och registerkontroll

Handläggare inom beskattning och registerkontroll

Arbetsbeskrivning

Är du en flexibel handläggare som trivs med både självständigt arbete och samarbete?
Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning och registerkontroll på Skatteverket har du ett omväxlande och lärorikt arbete med många kontakter.

Om jobbet
Som handläggare innebär det att man delar av året arbetar med handläggning inom beskattningen och under andra delar av året arbetar med registerkontroll. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov och din kompetens. Inom beskattning arbetar du antingen med moms eller inkomstskatt. Att arbeta med registerkontroll innebär att bearbeta uppgifter från datautsökningar i Skatteverkets register. Du kommer att utreda, säkerställa och underhålla uppgifterna i registren. Arbetet har ett stort inslag av både skriftliga och muntliga kontakter med medborgare och företag. Service är även en viktig del av vårt arbete, vilket innebär att du i perioder bidrar med din kompetens via olika kanaler som telefoni och på servicekontor.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skattesektion 9 på skatteenhet 11 på Skatteavdelningen, med placering i Vetlanda. På vår sektion är vi ca 20 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara flexibel för att möta verksamhetens och omgivningens behov
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska

Du ska även ha:

- avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (120p) inom ekonomi eller juridik eller ha en avslutad KY-utbildning/YH-utbildning om 400YH-poäng inom ekonomi eller juridik.
- minst ett års aktuell erfarenhet av bokföring, redovisning eller revision, alternativt något års erfarenhet av arbete med beskattningsfrågor.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet från redovisning-/revisionsbyrå.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb