OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet.
Du bedömer olika typer av underlag och fattar beslut utifrån lagar och regler. Rollen innebär daglig kontakt med företag där en del av företagen befinner sig i en svår situation.
Du kommer initialt främst att arbeta med:
- handläggning av anstånd och avbetalningsplaner
- hantering av betalningsuppmaningar
På sikt kommer du även att arbeta med ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på både kort och lång sikt, arbeta med förebyggande arbete, handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter, handlägga anstånd, arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt samt ansöka om konkurs. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet varierar och bestäms utifrån verksamhetens behov.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du kommer att tillhöra enhet 57 på Skatteavdelningen med placering i Sundbyberg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha god analytisk förmåga för att göra bedömningar och fatta självständiga beslut
- vara flexibel och kunna ställa om mellan arbetsuppgifter och anpassa dig till ändrade förutsättningar i verksamheten
- ta initiativ till åtgärder och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
Du ska även ha:
- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ett för arbetet relevant område
- ha aktuell erfarenhet av arbete inom borgenärsområdet på Skatteverket
- kunna vara tillgänglig för tillträde 1 januari 2023
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.