Handläggare inom borgenärsområdet

Handläggare inom borgenärsområdet

Arbetsbeskrivning

Är du  ekonom eller jurist och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt tidsbegränsat arbete? Kanske är du redo att ta första steget i din karriär? Som handläggare inom borgenärsområdet får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Du bedömer olika typer av underlag och fattar beslut utifrån lagar och regler. Arbetet kan innebära kontakter med företag som befinner sig i en svår situation. Du kommer bland annat att arbeta med:

- handläggning av anstånd
- hantering av betalningsuppmaningar

Arbetets innehåll, bredd och komplexitet varierar och bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du kommer att arbeta för hela borgenärsområdet med verksamhet på olika orter i landet, men tillhöra enhet 57 på Skatteavdelningen med placering i Sundbyberg.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ta initiativ till åtgärder och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna fatta beslut självständigt
- vara öppen för förändringar

Du ska även:

- ha en avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik,
- kunna vara tillgänglig för tillträde i april 2022.

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från t.ex. myndighet, bank eller inkasso.  

Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad till och med 2022-12-31.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Liknande jobb