Handläggare inom borgenärsområdet

Handläggare inom borgenärsområdet

Arbetsbeskrivning

Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du kommer initialt arbeta med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Du bedömer olika typer av underlag och fattar beslut utifrån lagar och regler. Arbetet kan innebära kontakter med företag som befinner sig i en svår situation. Du kommer bland annat att arbeta med:

- handläggning av anstånd och avbetalningsplaner
- hantering av betalningsuppmaningar

På sikt kommer du även arbeta med att utreda och riskbedöma företag, göra ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på både kort och lång sikt, arbeta med förebyggande arbete, handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter, handlägga anstånd, arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt samt ansöka om konkurs. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet varierar och bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en sektion inom skatteområde 5 på Skatteavdelningen med placering i Sundbyberg.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:  

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha god förmåga att tala och skriva enkelt och tydligt på svenska
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål 
- ha god analytisk förmåga  göra bedömningar och fatta beslut
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
- vara flexibel och kunna ställa om mellan arbetsuppgifter och anpassa dig till ändrade förutsättningar i verksamheten.

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning.

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från exempelvis inkassobolag, bank eller myndighet där du arbetat exempelvis med ekonomiska underlag och obeståndsfrågor. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2022
  • Ansök senast: 10 oktober 2022

Liknande jobb