Handläggare inom borgenärsområdet

Handläggare inom borgenärsområdet

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av exempelvis inkassobolag, bank eller myndighet och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut.   

Arbetsuppgifterna omfattar urvalsärenden gällande bolag och enskilda näringsidkare med skulder till staten. Arbetet innebär många kontakter med företag som befinner sig i en svår situation. Du kommer bland annat att arbeta med:

- utreda och riskbedöma företag
- göra ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på kort och lång sikt
- arbeta med förebyggande arbete
- handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter
- handlägga anstånd
- arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt
- ansöka om konkurs

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 54 på Skatteavdelningen och vi är ca 50 medarbetare fördelade på 3 sektioner som arbetar med borgenärsfrågor. Placeringsort är Malmö. 

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ta initiativ till åtgärder, vara drivande och handlingskraftig
- kunna fatta beslut självständigt
- kunna planera, skaffa dig en helhetsbild samt värdera fakta
- vara hjälpsam, ha en god samarbetsförmåga och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara öppen för förändringar.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng)
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredning eller handläggning från myndighet eller liknande erfarenhet inom företagsområdet från exempelvis bank eller inkassobolag.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 maj 2020
  • Ansök senast: 1 juni 2020

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024