Handläggare inom borgenärsområdet

Handläggare inom borgenärsområdet

Arbetsbeskrivning

Är du nyexaminerad ekonom eller jurist och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt tidsbegränsat arbete? Kanske är du redo att ta första steget i din karriär? Som handläggare inom borgenärsområdet får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Du bedömer olika typer av underlag och fattar beslut utifrån lagar och regler. Arbetet kan innebära kontakter med företag som befinner sig i en svår situation. Du kommer bland annat att arbeta med:

- handläggning av anstånd
- hantering av betalningsuppmaningar

Arbetets innehåll, bredd och komplexitet varierar och bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du kommer att arbeta för hela borgenärsområdet med verksamhet på olika orter i landet, men höra till Skatteenhet 52 på Skatteavdelningen med placering i Solna.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ta initiativ till åtgärder och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna fatta beslut självständigt
- vara öppen för förändringar

Du ska även ha:

- en nyligen, eller inom kort avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik.

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från t.ex. myndighet, bank eller inkasso.  

Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad från den 1 april 2021, eller enligt överenskommelse, till och med 31 dec 2021.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 15 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2021
  • Ansök senast: 16 februari 2021

Liknande jobb