Handläggare inom bouppteckningsområdet

Handläggare inom bouppteckningsområdet

Arbetsbeskrivning

Trivs du med kundkontakt och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som
bouppteckningshandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete som ger dig möjlighet att göra skillnad.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av varierande omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av bouppteckningsärenden. Du har dagligen kontakt med enskilda personer och professionella ingivare via telefon, e-post och brev.

Med stöd av lagar och regler gör du bedömningar och fattar beslut. Ärenden som du kommer hantera ställer krav på snabbhet och effektivitet. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.

En annan viktig del av jobbet är att ge service till våra kunder genom att svara på de
bouppteckningsfrågor vi får dagligen via vår kundtelefon.

Du kommer självständigt driva dina ärenden och samverka med andra. Vi arbetar utifrån ett teambaserat arbetssätt, vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni arbetar tillsammans mot gemensamma mål. I teamarbetet får du även själv ta ansvar och vara med och driva arbetet framåt. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Bouppteckningsenheten ingår i Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. På vår sektion är vi cirka ca 20 personer och din placeringsort är Härnösand.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

• självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat men samtidigt vara en bra
  lagspelare och stötta andra för att nå gemensamma mål
• vara hjälpsam, serviceinriktad och bemöta andra med vänlighet och respekt
• ha god analytisk förmåga göra bedömningar och fatta beslut
• kunna uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift
• vara flexibel och kunna ställa om mellan arbetsuppgifter och anpassa dig till ändrade förutsättningar i verksamheten.

Du ska även ha:

• en nyligen eller inom kort avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med en för tjänsten relevant inriktning alternativt en avslutad gymnasieutbildning kombinerat med minst två års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter och är van vid att fatta
självständiga beslut. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av familjerätt, antingen genom att ha läst kurser eller genom praktiskt arbete på exempelvis advokatbyrå eller begravningsbyrå.

Bra att veta
Anställningarna är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med
registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 27 april 2022

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023

15 augusti 2023