OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Letar du efter ett värdefullt och samhällsnyttigt jobb? Som bouppteckningshandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete som ger dig möjlighet att göra skillnad.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av varierande omfattning och komplexititet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av bouppteckningsärenden. Du begär in kompletteringar via telefon, e-post och brev i kontakt med enskilda personer och professionella ingivare. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Ärenden som du kommer hantera ställer krav på snabbhet och effektivitet. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.
Du kommer självständigt få driva dina ärenden och samverka med andra. Vi har precis infört ett teambaserat arbetssätt, vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni arbetar tillsammans mot gemensamma mål. I teamarbetet får du även själv ta ansvar och vara med och driva arbetet framåt. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Bouppteckningsenheten ingår i Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. På vår sektion är vi 20 personer och din placering är i Kalmar.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat men samtidigt vara en bra lagspelare och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha god analytisk förmåga, se samband och konsekvenser samt ha god beslutsförmåga
- kunna arbeta effektivt och handlingskraftigt och ta dig an arbetsuppgifterna
- ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- vara flexibel och anpassa dig efter olika förutsättningar.
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (120 poäng) inom juridik eller ekonomi.
Det är önskvärt om du har erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter och är van vid att fatta beslut. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av familjerätt, antingen genom att ha läst kurser eller genom praktiskt arbete på exempelvis advokatbyrå eller begravningsbyrå.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad i 8 månader med eventuell möjlighet till förlängning. Start enligt överenskommelse.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.