OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för digitalisering av den offentliga förvaltningen, avdelningen för offentlig förvaltning Finansdepartementet
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken, digitaliseringsfrågorna och konsumentpolitiken. Avdelningen består av sju enheter. Digitaliseringsfrågorna är en viktig del av avdelningens uppdrag och enhetens ansvar innefattar bl.a. reglering och utveckling av digitaliseringen av den offentliga förvaltningen.
Enheten ansvarar för policyutveckling, inklusive analys och uppföljning, av den digitala omställningen av den offentliga förvaltningen och samhället i övrigt.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Hos oss kommer du att jobba med frågor om digital identitet och näraliggande frågor, både på nationell och europeisk nivå. Syftet är att stärka samhällets säkerhet och robusthet, motverka bedrägerier och underlätta för att fler ska kunna få tillgång till en e-legitimation. I arbetet ingår utveckling av den förvaltningsgemensamma digitaliseringen, inklusive ny digital teknik och dataanalys. Enhetens verksamhet handlar också i stor utsträckning om att arbeta med EU-rättsliga frågor. I enhetens ansvar ingår även myndighetsstyrning av Myndigheten för digital förvaltning. Som handläggare ingår det att kunna arbeta brett inom enhetens samtliga verksamhetsområden.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen exempelvis inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi, eller motsvarande erfarenhet. Du ska ha erfarenhet av arbete med frågor inom ramen för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen gärna inom digital identitet. Du ska ha arbetat med EU-frågor. Du ska även ha erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller på myndighet. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om gränsöverskridande e-legitimation inom EU. Likaså är det meriterande med kunskaper om EU-rätt liksom kunskap om digitaliseringsrättsliga frågor. Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Dina egenskaper
Du är en ansvarsfull och kvalitetsmedveten person som är både analytisk och har förmåga att arbeta självständigt och effektivt. Vidare är du stresstålig, flexibel, har gott omdöme och en god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidare anställning fr o m 2023-12-01. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Magnus Rydén som är enhetschef, på 08-405 95 38. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Förnamn Efternamn på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 oktober 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35