OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Förvaltningen genomgår för närvarande en omorganisation och från och med 1 januari 2021 kommer den nya organisationen att verkställas. Det pågår därför mycket förändringsarbete i verksamheten som du får vara en del av.
Inom Avdelning vuxen bedrivs handläggning av ärenden gällande ekonomiskt bistånd på 6 enheter med olika inriktning: Mottagning, Arbetsmarknad och försörjning 1-4 samt Integration. Enheterna leds av respektive enhetschef. Inom försörjningsstöd arbetar vi med projekt och utvecklar ständigt vårt arbetssätt samt utvärderar våra arbetsmetoder kontinuerligt.
Arbetsbeskrivning
Arbetet innebär att handlägga inkomna ansökningar och anmälningar avseende försörjningsstöd och insatser kopplade till integration. Du kommer även vara en del i arbetet att effektivisera etableringsprocessen för nyanlända, exempelvis hänvisa till integrationsinsatser. I arbetet som handläggare kommer du att ha klientkontakt i form av digitala möten och fysiska besök.
Kvalifikationer
Du har lägst gymnasieexamen och vi ser gärna att du har socionomexamen eller beteendevetenskaplig utbildning. Du har erfarenhet från handläggning av ekonomiskt bistånd inom socialtjänst och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med nyanlända och integration. Du har gärna kunskap om verksamhetssystemet Treserva. Du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, då arbetet bl.a. innebär kontakt med andra samhällsaktörer och dokumentation.
Arbetsuppgifterna förutsätter du har ett gott bemötande och en förmåga att ta ansvar för dina arbetsuppgifter och planera och prioritera på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med andra människor och anpassar dig och samarbetar på ett smidigt sätt. Arbetet kräver stor flexibilitet och förmåga att anpassa sig till rådande situation utifrån prioriteringar som görs på avdelningen. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: omgående
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 7766
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?