Handläggare inom EU:s utsläppshandelssystem till Energimyndigheten

Handläggare inom EU:s utsläppshandelssystem till Energimyndigheten

Arbetsbeskrivning

Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande uppdrag och under 2024 kommer myndigheten successivt utvidga verksamheten inom internationella klimatsamarbeten.

Enheten för internationella klimatsamarbeten förstärker därför nu gruppen och söker dig som vill arbeta med handläggning av kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) - ett viktigt område, på en spännande arbetsplats! Välkommen med din ansökan.

Om verksamheten
Handel med utsläppsrätter är ett av EU:s viktigaste verktyg för att nå åtagandet om minskade utsläpp av växthusgaser. Energimyndigheten har bland annat rollen som kontoföringsmyndighet för EU ETS, vilket innebär administration av den svenska delen av registret inklusive support till aktörer i registret. Myndigheten utgör även, tillsammans med Naturvårdsverket, stöd till Regeringskansliet i arbetet med utveckling av handelssystemet.

På Enheten för internationella klimatsamarbeten arbetar idag 16 personer med bland annat utveckling av internationella klimatsamarbeten under Parisavtalets artikel 6 och kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem.

Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att, tillsammans med kollegor på enheten, stötta de svenska företagen som ingår i EU ETS. Du kommer löpande hantera handläggning inom kontoföringen genom att analysera, granska, bedöma och fatta beslut i ärenden rörande företagens behörighet.

Du representerar Sverige och Energimyndigheten vid möten, dialoger och konferenser rörande EU ETS och deltar i informationsinsatser via internet, seminarier och utbildningar. Tjänsten innebär nära samarbete med Regeringskansliet, myndigheter och andra samarbetspartners. En betydande del av kommunikationen i tjänsten sker på engelska.

Förutom ordinarie handläggning kan du även få möjlighet att delta i policyarbetet med att utveckla handelssystemet inom EU och FN samt delta i arbetet med implementeringen av EU ETS på nationell och internationell nivå, varpå resor i Europa kan förekomma.

Din profil

Vi söker dig som har;


• En för området aktuell och relevant akademisk examen (motsvarande minst tre års heltidsstudier) inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap, systemvetenskap eller motsvarande
• God erfarenhet av datahantering i Excel och hög IT-vana
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska

Har du relevant arbetslivserfarenhet, gärna med erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning eller arbete med liknande utredning och handläggning av ärenden, är det meriterande. Har du kunskaper inom aktuella klimatfrågor på EU-nivå och kunskap om lagstiftningsarbete, både nationellt och inom EU, är även det meriterande.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har mycket god förmåga att planera och strukturera ditt arbete, du är självgående och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. Du trivs att samarbeta med andra och är tillmötesgående i ditt bemötande, du har en vilja och förmåga att hjälpa andra genom ett lösningsorienterat arbetssätt. Du kommer ha kontakt med både interna och externa aktörer, vilket innebär att ditt sätt att kommunicera och samarbeta med andra är betydelsefullt. Vi ser även att du har en nyfikenhet och förmåga att ta dig an och analysera komplex information och underlag.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor samt sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Det finns möjlighet till distansarbete. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.

Varaktighet/Arbetstid
I denna rekrytering söker vi en person till en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning, samt en person till ett vikariat på minst ett år från och med tillträdesdatum.

Tillträde enligt överenskommelse

Kontaktpersoner
För information om tjänsten kontakta enhetschef Sandra Lindström, 073-660 0243. För information om rekryteringsprocessen kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson, anna.petersson@jeffersonwells.se/072–2066064.

Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

Välkommen med din ansökan senast 2023-12-11. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023–024372.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Energimyndigheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Besöksadress

Kungsgatan 43
None

Postadress

Box 310
ESKILSTUNA, 63104

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024