Handläggare inom falska individuppgifter

Handläggare inom falska individuppgifter

Arbetsbeskrivning

Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom falska individuppgifter har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du arbetar med handläggning av falska individuppgifter (FIU) vilket innefattar utredningar inom allvarligt skatteundandragande med fokus på misstänkt falska individuppgifter. Arbetet omfattar utredningar av både företag och privatpersoner. Samhällsnyttan är central och du bidrar till att förebygga skatte- och välfärdsbrott.

Arbetet hos oss innebär att du analyserar stora mängder information, skriver och sammanställer dina slutsatser samt kommunicerar detta med kunder och andra myndigheter. Arbetet kräver därför att du har en god analytisk förmåga, detektivkänsla samt vilja och förmåga att se olika upplägg och fusk. Du ska även ha god kunskap inom beskattning av privatpersoner och företag samt god kännedom om arbetsgivaravgifter.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du bidrar till ett utvecklande samarbetsklimat, goda relationer och kunskapsutbyte med dina kollegor. Du har flexibel arbetstid med möjlighet till hemarbete i dialog med din chef och det är en självklarhet för oss att du har en god balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en skattesektion på skatteenhet 43 på Skatteavdelningen, med placering i Sundbyberg. På vår enhet är vi ca 90 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara kreativ, lösningsinriktad samt resultatorienterad
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
- tala och skriva sakligt och på ett sätt som är lätt att förstå
- ha god samarbetsförmåga, vara stabil som person och ha ett kundanpassat förhållningssätt.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik 
- några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom t ex årlig beskattning, fördjupade skrivbordsutredningar avseende bl a arbetsgivaravgifter inom Skatteverket alternativt några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom redovisning. 

Det är önskvärt att du har arbetat med t ex revision, redovisning eller beskattning av privatpersoner, enskild näring eller bolagsbeskattning. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2022
  • Ansök senast: 1 november 2022

Liknande jobb