OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett intresse för fastigheter och vill sätta ett värde på Sverige tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Fastighetsenheten har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden inom fastighetstaxering för hela Sverige inom alla fastighetstyper. Det innebär bland annat att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra är mer komplexa.
Du planerar tillsammans med ditt team din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Vi ser god service till medborgarna som en självklar och viktig del i arbetet, och vill nå dit genom att ha en verksamhet som med ditt bidrag ständigt utvecklas utifrån den föränderliga omvärld vi lever i. Du tar ansvar och trivs att vara med och utveckla verksamheten.
Du tillhör en sektion på fastighetsenheten på folk- och fastighetsavdelningen med placering i Söderhamn där det jobbar ca 60 medarbetare. Fastighetsenheten har totalt 8 sektioner med ca 150 medarbetare och vi finns i Kristianstad, Enköping, Uddevalla och Söderhamn.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- arbeta effektivt och handlingskraftigt
- vara bra på att arbeta i team och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara analytisk och ha förmåga att fatta beslut
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara utvecklingsorienterad och ha förståelse för digitaliseringens påverkan i samhället.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap eller en fastighetsmäklarutbildning alternativt avslutad gymnasieutbildning kombinerat med några års aktuell arbetslivserfarenhet av handläggning eller administration som huvudsaklig arbetsuppgift
- aktuell erfarenhet från arbete av att bemöta människor med olika bakgrund, gärna via telefon och e-post samt att du har erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av arbete inom fastighetsområdet exempelvis från fastighetsmäklarföretag, bank eller fastighetsbolag och att du har en värderingsteknisk utbildning eller arbetslivserfarenhet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. I webbformuläret svarar du på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.