OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Sektionen för flygcertifikat ansvarar för att utfärda, förnya och förlänga certifikat, medicinska intyg och behörigheter, utöva tillsyn över flygläkare och flygmedicinska centrum samt utveckla regler inom det flygmedicinska området. Sektionen är uppdelad i ett medicinteam och ett certifikatteam.
Sektionens ansvarsområde omfattar regelutveckling, tillståndsgivning och tillsynsarbete inom flygmedicinområdet samt tillståndsgivning inom områdena flygcertifikat och flygtrafiktjänst. Sektionen bidrar också med visst stöd i regelutvecklingsarbetet även inom dessa områden.
Som medarbetare på sektionen och tillhörande medicinteamet kommer du till ett positivt klimat där vi samarbetar och stöttar varandra i våra arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team bestående av två kollegor med likartade arbetsuppgifter och flygöverläkare. Stora delar av arbetet sker i nära samarbete med flygöverläkarna och handläggare inom främst området flygcertifikat samt jurister specialiserade inom sektionens verksamhetsområde.
Arbetet sker med kontaktytor både externt och internt, där du kommer att hjälpa oss att bli ännu bättre på att uppnå god kvalitet samt ge god service och information till tillståndshavare, privatpersoner och andra myndigheter.
Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att, som en viktig del i vårt tillsynsarbete, i huvudsak arbeta med granskning av flygmedicinska undersökningar som utförts av flygläkare såväl inom landet som i övriga Europa för innehavare av svenska medicinska intyg eller sökande till dessa tillstånd.
Du kommer att
• granska digitalt inkomna läkarundersökningar för piloter, flygledare/AFIS som ett led i vår tillsyn över flygläkare med svenska certifikat
• förbereda, utforma och bereda beslut som går den sökande emot
• besvara frågor från marknaden om ansökningar, regelverk, beslut, statistik etc.
och vid behov delta i
• förberedelse av och deltagande vid informations- och utbildningsseminarier riktade mot marknaden
• arbete med regel- och tolkningsfrågor
• framtagandet av information till marknaden.
Du måste ha
• gymnasiekompetens
• yrkeserfarenhet av att hantera, granska och bedöma medicinska ärenden
• yrkeserfarenhet av administrativt arbete
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• goda kunskaper i Office-paketet.
Det är meriterande om du också har
• högskolekompetens
• en bakgrund som legitimerad sjuksköterska
• grundläggande kunskaper i juridik
• erfarenhet av att handlägga ärenden i förvaltning/myndighet
• erfarenhet av att hålla föredrag inför en större grupp av åhörare.
Vi vill att du är
• noggrann och kvalitetsmedveten
• ansvarstagande
• lösningsfokuserad
• drivande
• serviceinriktad
• öppen för ny teknik
och har
• förmåga att arbeta såväl enskilt som tillsammans med andra
• förmåga att ta ansvar för din del och arbeta självständigt inom ramen för ett team bestående av olika kompetenser
• lätt för att växla mellan olika arbetsuppgifter
• förmåga att sätta dig in i komplicerade regelverk.
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. Det är även viktigt att du förstår rollen som myndighetsperson och har förmågan att anpassa ditt arbetssätt efter detta.
Vi fäster stor vikt vid din sociala kompetens, din samarbetsförmåga och din förmåga att arbeta såväl självständigt som i team.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tidsbegränsad till den 31 oktober 2020 med goda möjligheter till förlängning. Placering i Norrköping. Tillträde enligt överenskommelse.
Du är välkommen att kontakta chefen för sektionen för flygcertifikat, Håkan Bodvik 010 – 495 36 52 eller Johan Nordkvist, handläggare 0771-503 503.
Saco, Christina Östberg och ST, Leena Sutela nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 22 april 2020. märkt med referensnummer TSG 2020-3160. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning Sjö- och luftfart
Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.