Handläggare inom folkbokföring

Handläggare inom folkbokföring

Arbetsbeskrivning

Är du samhällsvetare eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete med många kontakter och handläggning av händelser i livets olika skeden.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla, snabba och mer löpande i sin karaktär medan andra tar mer tid. Du arbetar med svenska och utländska ärenden som bland annat födsel, civilstånd, dödsfall samt relationer och/eller administrativa namnändringar. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör folk- och fastighetsavdelningen, folkbokföringsenhet 4 med placering i Norrköping. I Norrköping är vi fyra sektioner med totalt cirka 90 medarbetare.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha en hög serviceförmåga och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara analytisk och våga fatta beslut utifrån befintliga regelverk
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara engagerad och ansvarstagande.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik eller samhällsvetenskap alternativt aktuell flerårig erfarenhet av kvalificerat besluts- och utredningsarbete från myndighet
- aktuell arbetslivserfarenhet av handläggande arbetsuppgifter.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av arbete med folkbokföringsfrågor.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2020
  • Ansök senast: 16 september 2020

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023