OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på folkbokföringens förändringsresa? Vill du arbeta i en handläggande roll med många kundkontakter? I det här jobbet får du möjligheten att kombinera en hög servicenivå med en analytisk förmåga och nytänkande.
Om jobbet
Som handläggare inom folkbokföring arbetar du med utredningar, analyser samt fattar beslut i olika folkbokföringsärenden. Arbetet utgår från människors livshändelser och du kan komma att utreda olika svenska/utländska handlingar, invandringsärenden eller fatta beslut i namnärenden. Enklare registreringsarbetsuppgifter förekommer också. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon eller skriftväxling. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.
Du får en introduktion och en handledare som kommer att stötta dig i ditt arbete. Du kommer sedan självständigt driva dina ärenden men kommer även samverka med andra då vi arbetar teambaserat. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och med att välja effektiva lösningar ser vi gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Inom folkbokföringen arbetar vi även aktivt med digitaliseringsprocesser och du kan i framtiden bli delaktig i olika förbättringsarbeten. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör folkbokföringsenhet 2 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Eskilstuna. Vi är cirka 200 medarbetare på enheten, varav 40 medarbetare arbetar på de två sektionerna som finns i Eskilstuna.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.
I det här jobbet ska du:
- ha en hög serviceförmåga med kundfokus och ett gott bemötande
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt inom givna riktlinjer
- ha en god samarbetsförmåga, eftersom vi arbetar teambaserat, och stötta andra för att nå gemensamma mål
- trivas i en snabb, utvecklingsinriktad och föränderlig miljö
- ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, statsvetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström
Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39