OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på folkbokföringens förändringsresa? Vill du arbeta i en handläggande roll med många kundkontakter? I det här jobbet får du möjligheten att kombinera en hög servicenivå med en analytisk förmåga och nytänkande.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon och skriftväxling. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Sektionerna har för närvarande 2-3 team och stöttar både avdelningens värdeströmmar och jobbar tillsammans med handläggning från andra avdelningar. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och med att välja effektiva lösningar ser vi gärna att du har ett intresse och en drivkraft att bidra till att utveckla vårt arbete och våra rutiner. Inom folkbokföringen arbetar vi även aktivt med digitaliseringsprocesser och du kan i framtiden bli delaktig i olika förbättringsarbeten. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör folkbokföringsenhet 3 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Jönköping. På orten finns två sektioner som arbetar med folkbokföringen.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara noggrann
- ha en god analytisk förmåga
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- trivas och ta ansvar i en snabb, utvecklingsorienterad och föränderlig miljö
Du ska även ha:
- nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller annat område som arbetsgivare bedömer är relevant för rollen.
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska såväl engelska
Det är önskvärt att du har erfarenhet från arbete av att bemöta människor med olika bakgrund, gärna via telefon och e-post samt att du har erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.