Handläggare inom folkbokföring

Handläggare inom folkbokföring

Arbetsbeskrivning

Trivs du med både självständigt arbete och i team? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. 

Arbetets innehåll bestäms utifrån verksamhetens behov. Du planerar i stort din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Vi har ett teambaserat arbetssätt, vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. 

Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en folkbokföringssektion på Folkbokföringsenhet 1 vid Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Luleå. Här arbetar idag ca 55 personer med folkbokföring, fördelade på tre sektioner.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam, ha hög serviceförmåga och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara analytisk och fatta beslut utifrån befintliga ramverk
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål 
- vara utvecklingsorienterad och trivas i en föränderlig miljö

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik/rättsvetenskap eller samhällsvetenskap alternativt avslutad gymnasieutbildning kombinerat med aktuell erfarenhet av handläggande arbete från offentlig verksamhet. 

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av handläggning i form av utredning/kontroll från offentlig verksamhet. Det är även önskvärt att du har aktuell erfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 8 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 augusti 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023