OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på folkbokföringens förändringsresa? Vill du arbeta i en handläggande roll med många kundkontakter? I det här jobbet får du möjligheten att kombinera en hög servicenivå med en analytisk förmåga och nytänkande.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av information och underlag. Du begär in uppgifter via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och andra aktörer. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.
Du kommer att arbeta med ärenden inom flyttning och bosättning och du kommer att registrera och utreda för att vi skall få ett korrekt folkbokföringsregister. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon eller skriftväxling och det krävs att du har en hög serviceförmåga med kundfokus och ett gott bemötande. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov och varierar således över tid.
Du får en introduktion och en handledare som kommer att stötta dig i ditt arbete. Du arbetar självständigt, men kommer även samverka med andra då vi arbetar teambaserat. Det kräver att du självständigt planerar och kan driva ditt arbete framåt inom givna riktlinjer. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och med att välja effektiva lösningar ser vi gärna att du har ett intresse och en drivkraft att bidra till att utveckla vårt arbete och våra rutiner. Inom folkbokföringen arbetar vi även aktivt med digitaliseringsprocesser och du kan i framtiden bli delaktig i olika förbättringsarbeten. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Vi är ca 200 medarbetare på enheten, varav ca 30 medarbetare arbetar på de två sektionerna som finns i Jönköping. Placeringsort är Jönköping.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html?q=medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha en god samarbetsförmåga eftersom vi arbetar teambaserat, och stötta andra för att nå gemensamma mål
- trivas i en snabb, utvecklingsinriktad och föränderlig miljö
- ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska
- ha ett gott bemötande
- stimuleras av att hantera många ärenden parallellt och att arbeta i ett högt tempo utan att tumma på kvaliteten i ditt arbete.
Du ska även ha:
- en högskoleutbildning om minst 180hp/120p inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant (tex inom samhällsvetenskap, statsvetenskap eller beteendevetenskap)
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/ledigajobb.4.3a2a542410ab40a421c80005924.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.