OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som anställd handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning, beslutsfattande men också många kontakter.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med utredningar, analyser samt fattar beslut i olika folkbokföringsärenden.
Det förekommer även enklare registreringsarbetsuppgifter. Du möter människor med olika bakgrund och begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.
Du driver dina ärenden självständigt och jobbar aktivt med att välja effektiva lösningar. Vi arbetar teambaserat och du har ett nära samarbete med kollegorna i ditt team. Som ny medarbetare hos oss får du en introduktion och en handledare som stöttar dig i ditt arbete. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen ser vi gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en folkbokföringssektion inom folkbokföringsenhet 2 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Eskilstuna. På de två sektionerna i Eskilstuna arbetar cirka 40 medarbetare
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ta initiativ samt självständigt planera och strukturera ditt arbete inom givna riktlinjer
- ha kundfokus, vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och bidra till att teamet utvecklas och når sina mål
- vara förändringsbenägen
Du ska även ha:
- relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng)
inom t ex juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt en paralegal-utbildning om minst två år
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom kundbemötande/serviceområdet där du har förmedlat information och hanterat utmanande samtal.
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant myndighetserfarenhet. Det är även önskvärt om du talar fler språk utöver svenska och engelska. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.