Handläggare inom folkbokföring Skövde

Handläggare inom folkbokföring Skövde

Arbetsbeskrivning

Trivs du med både självständigt arbete och teamarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


Du arbetar med handläggning och utredning av folkbokföringsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du kommunicerar med privatpersoner och andra aktörer via telefon, mejl eller brev och med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enklare och snabba medan andra tar mer tid. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs utifrån verksamhetens behov.

Du driver dina ärenden självständigt och jobbar aktivt med att välja effektiva lösningar. Vi arbetar teambaserat och du har ett nära samarbete med kollegorna i ditt team. Som ny medarbetare hos oss får du en introduktion och en handledare som stöttar dig i ditt arbete. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen ser vi gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör folkbokföringssektion 7 på folkbokföringsenhet 3 på Folk- och fastighetsavdelningen med placering i Skövde. På vår sektion är vi ca 18 kollegor.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha kundfokus, ett gott bemötande och vara hjälpsam
- vara bra på att samarbeta och bidra till att teamet utvecklas och når sina mål
- vara förändringsbenägen
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska 

Du ska även ha:

-  avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng inom samhällskunskap, beteendevetenskap eller juridik.
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom kundbemötande/serviceområdet där du har förmedlat information och hanterat utmanande samtal. 

Det är önskvärt om du har aktuell erfarenhet av kundservice och att bemöta människor med olika bakgrund. Det är också önskvärt med aktuell och relevant myndighetserfarenhet samt om du talar fler språk utöver svenska och engelska.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2022
  • Ansök senast: 22 maj 2022

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023