Handläggare inom folkbokföringsområdet

Handläggare inom folkbokföringsområdet

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba med handläggning i högt tempo mot tydliga mål vid en statlig myndighet, då kanske folkbokföringshandläggare är ett arbete för dig? Var med och gör samhället möjligt! 

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige.

Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare innebär att du utreder samt analyserar och fattar beslut i olika folkbokföringsärenden. Främst kommer du att arbeta med ärenden inom flytta till Sverige, men vid behov kan du även komma att behöva stötta upp våra övriga sektioner på enheten med bl a flyttningsärenden och bokontroll. I arbetet ingår att granska olika utländska handlingar. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon och skriftväxling. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet.
Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör folkbokföringssektion 5 på folkbokföringsenhet 3 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Göteborg. På vår sektion är vi ca 20 kollegor.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- skapa förtroende, goda relationer och vara serviceinriktad
- ha en mycket god förmåga att samarbeta
- vara resultat- och målinriktad
- ha god analys och beslutsförmåga
- ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. 

Du ska ha:

- en avklarad högskoleutbildning alternativt en pågående högskoleutbildning om minst 60 hp, gärna inom statsvetenskap eller juridik alternativt flerårig aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat arbete inom Skatteverket.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad timanställning till och med 221231.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2022
  • Ansök senast: 17 maj 2022

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023

15 augusti 2023