OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker två handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering på förvaltningsrätt i Nyköping och Eskilstuna. För placeringen i Nyköping kommer ärendena ha fokus på vapenhandläggning och placeringen i Eskilstuna ha fokus på ärenden med stöd av ordningslagen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du arbeta med att handlägga ärenden med stöd av ordningslagen eller ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.
Ärendena med stöd av ordningslagen rör bland annat tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster så som demonstrationer och konserter, offentliga tillställningar så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats för exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du an-tingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.
Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på rättsenhet Öst.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Kunskaper inom relevant lagstiftning
• B-körkort
För att trivas i rollen söker vi dig som är självgående och ha förmåga att ta egna initiativ. Då rollen innebär många kontaktytor samt samarbete mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet kräver att du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt. Vi ser även gärna att du är engagerad och intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Nyköping (Tillsvidareanställning), Eskilstuna (Tidsbegränsad anställning)
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 3 maj 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78