Handläggare inom förvaltningsrätt- Karlstad, Örebro, Falun

Handläggare inom förvaltningsrätt- Karlstad, Örebro, Falun

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till rättsavdelningen med placering i Karlstad, Örebro och Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att Sverige blir tryggare och säkrare.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats. Men det kan även handla om genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen, ordningslagen, förordnande av exempelvis ordningsvakter. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.

Ordningslag
Du kommer till största del att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster, exempelvis demonstrationer och konserter, men även offentliga tillställningar, så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Även handläggning av andra tillstånd enligt ordningslagen kan förekomma, exempelvis besiktning av skjutbana, tillstånd till sprängning, skottlossning och pyroteknik. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.

Förordnanden
Du hanterar förordnanden av olika slag där merparten av ärendena rör ordningsvakter, men även förordnande av bland annat luftfartsskyddskontrollanter samt hamn- och sjöfartsskyddskontrollanter. Innan ett förordnande utfärdas utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet. Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande ansvarar även handläggare för att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter.

Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Andra ärenden behandlar besiktning av skjutbana och inspektion av vapenhandlare och bostadskontroll hos privatpersoner. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system

Det är meriterande om du har:
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av kvalificerad handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom det som arbetsgivaren bedömer som relevant lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Har en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Tjänsteresor och övernattningar inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: I den här rekryteringen ingår det både tillsvidaretjänster och allmänna visstidsanställningar
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse, företrädesvis med start i juni eller augusti 2023
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden
Placeringsort: Karlstad, Örebro eller Falun

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2023-02-13. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig rekryterande chef.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig rekryterande chef.

Om Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen
  • 8 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 januari 2023
  • Ansök senast: 13 februari 2023

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024