OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Luleå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Är du redo för en viktig uppgift?
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats. Man handlägger även ärenden gällande utfärdande av tillstånd för genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen. Som handläggare inom förvaltningsrätt förekommer även arbete med att söka i lagtexter, lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder samt utföra en del administrativa arbetsuppgifter. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.
I arbetet ingår även fysisk hantering av vapen, exempelvis hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde. Samt inspektioner av vapenhandlares samt privatpersoners, skytteföreningars och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen. I arbetet ingår även samverkan med andra enheter inom polisen såväl som andra myndigheter och övriga intressenter.
Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i.
Nu letar vi efter dig som har:
3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
B-körkort (manuellt)
Det är meriterande om du har:
relevant yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid
erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
erfarenhet i närtid av vapenhantering från aktuellt område som arbetsgivaren bedömer är relevant, tex jägarexamen eller skytte
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett noggrant arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och har en god samarbetsförmåga.
Tjänsteresor och övernattningar inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid, dagtid, flex
Enligt överenskommelse.
Ansök senast: 2023-05-02
Referensnummer: C135412/2023
Fackliga företrädare:
Lawen Dehghani, SACO, tfn: 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn: 010-56 387 10
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn: 010-561 66 27
Pär Renberg, ST tfn: 010-56 84938 Välkommen att söka genom att:
Göra en digital ansökan via denna länk
Placeringsort: Luleå
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2/5 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.