OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen, ordningslagen, förordnande av exempelvis ordningsvakter och bestridande av parkeringsanmärkning. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.
Ordningslag
Du kommer till största del att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster, exempelvis demonstrationer och konserter, men även offentliga tillställningar, så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Även handläggning av andra tillstånd enligt ordningslagen kan förekomma, exempelvis tillstånd till sprängning, skottlossning och pyroteknik. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Förordnanden
Du hanterar förordnanden av olika slag där merparten av ärendena rör ordningsvakter, men även förordnande av bland annat luftfartsskyddskontrollanter samt hamn- och sjöfartsskyddskontrollanter. Innan ett förordnande utfärdas utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet. Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande ansvarar även handläggare för att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter samt hanterar andra typer av ärenden som prövas av Polismyndigheten, exempelvis prövningar gällande hotell- och pensionatverksamhet och handel med begagnade varor.
Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen. Du kommer även att hantera och besluta om omhändertagande av vapen. Skjutbanebesiktningar, vapenhandlarinspektioner och dödsboärenden hanteras också av vapenhandläggare. Detta kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha gott omdöme. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna uppgifter och ansökningar och att fatta och skriva beslut.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
Det är meriterande om du har:
• minst 1 års yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom det som arbetsgivaren bedömer som relevant lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort (manuellt)
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Har en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Tjänsteresor inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Flextid
Arbetsort: Jönköping
Funktion: Handläggare Förvaltningsrätt
I den här rekryteringen ingår det både tillsvidaretjänster och vikariat.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 3 februari 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78