Handläggare inom förvaltningsrätt till Rätts sektion Öst, Jönköping.

Handläggare inom förvaltningsrätt till Rätts sektion Öst, Jönköping.

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 600 medarbetare. Avdelningen består av sju regionala rätts sektioner, ett avdelnings kansli och tre pressektioner. De regionala rätts sektionerna bedriver verksamhet inom områdena förvaltningsrätt, informations förvaltning och rättstillämpning och det är här handläggningen av ärenden främst utförs.



ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningshandläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna grupp hanteras ärenden enligt vapenlagen och bestridande av parkeringsanmärkningar. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem varför du behöver vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. Vi söker nu medarbetare till Jönköping eller Eksjö för arbete med vapenärenden.

Handläggare vapenlagen
Som handläggare av vapenärenden kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen och även hantera och besluta om omhändertagande av vapen. Vapenhandlarinspektioner, kontroll av enskilds förvaring och dödsboärenden är andra ärendetyper som förekommer. Arbetet innebär fysisk hantering av vapen.
Efterkom gruppen arbetar även med parkeringsärenden kan tjänsten komma att omfatta även handläggning av ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift och bestridanden av parkeringsanmärkning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer
• som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana

Det är meriterande om du har:
• Minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Har kunskap inom relevant lagstiftning för tjänsten som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis vapenlagen, förvaltningslagen eller liknande.
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort

Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggnings arbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Har en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Tjänsteresor inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.


ÖVRIGT
Placeringsort: Jönköping Län

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 28 Februari, 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


9 december 2024

Regulatory Affairs Specialist

20 november 2024