OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 600 medarbetare. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 600 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltnings handläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna grupp hanteras framförallt ärenden enligt vapenlagen och bestridande av parkeringsanmärkningar. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.
Handläggare vapenlagen (2 tjänster)
Som vapen handläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytte ändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen och även hantera och besluta om omhändertagande av vapen. Vapenhandlarinspektioner och dödsbo ärenden hanteras också av vapen handläggare.
Vi söker 1 st ordinarie vapen handläggare samt 1 st handläggare som enbart handlägger vapenlicenser inom ramen för ett projekt som kallas Krutrök. Detta projekt har en tidsbegränsning och när den tiden löper ut kommer handläggaren övergå till att arbeta som en ordinarie vapen handläggare.
Båda tjänsterna är tillsvidare anställningar och båda tjänsterna är på heltid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana
Det är meriterande om du har:
• Minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Har kunskap inom relevant lagstiftning för tjänsten som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis vapenlagen, förvaltningslagen eller liknande.
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggnings arbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Har en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Tjänsteresor inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Norrköping.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 Februari, 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78