OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Rättssektion Syd med placering i Malmö och Växjö. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Vi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt ordningslagen, förordnande av exempelvis ordningsvakter och bestridande av parkeringsanmärkning. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.
Parkering
Som handläggare kommer du arbeta med att handlägga ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift, bestridanden av parkeringsanmärkning. Arbetsuppgifterna består till största del av att utreda ärendena genom kontakter med allmänhet, kommuner och parkeringsvakter för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Ordningslag
Som handläggare kommer du övervägande att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, exempelvis demonstrationer, idrottsevenemang och festivaler. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Förordnanden
Som handläggare så hanterar du förordnanden av olika slag där merparten av inkomna ärenden rör ordningsvakter, men även förordnande av luftfartsskyddskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollant förekommer. Innan ett förordnande utfärdas så utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet.
Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad så sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande så ansvarar även handläggaren att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter.
Handläggningen av Förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 6 månaders yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden i närtid
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
• högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom relevant lagstiftning, så som förvaltningslagen, ordningslagen m.fl.
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: 100%
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetsort: Malmö eller Växjö
Arbetstid: Flextid
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 juni 2022.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på Hand. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vänligen uppge i samband med ansökan om du har skyddad identitet. Har du skyddad identitet och ansöker från extern e-post eller har andra uppgifter du bedömer olämpliga att e-posta, kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78