Handläggare inom Gemensamma Försäkringsfrågor, Språkmöte i Stockholm

Handläggare inom Gemensamma Försäkringsfrågor, Språkmöte i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som handläggare med inriktning Språkmöte har du ett viktigt uppdrag, du är nämligen ofta medborgarens första kontakt med Försäkringskassan och bidrar på så vis att förstärka förtroendet för såväl Försäkringskassan som socialförsäkringen. Vi på Språkmöte svarar på frågor som gäller hela den svenska socialförsäkringen vilken innefattar drygt 50 olika förmåner. Du informerar och kommunicerar över telefon med individer på svenska, engelska och ett tredje språk. Vissa språk erbjuds via bokade samtal medans andra erbjuder vi via direktlinjer. Detta innebär att mestadels av din totala arbetstid kommer du tala i telefon med våra kunder. Tjänsten innebär inkommande och utgående samtal på kundtjänst. Du besvarar också frågor via epost.

Du hjälper individer att identifiera sina behov och ge dem allmän och specifik information via telefon. En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge support i våra självbetjäningstjänster och skapa förutsättningar för medborgarna att självständigt ska kunna sköta sina ärenden. Du behöver vara en van datoranvändare och kunna hantera ett omfattande informationsflöde för att kunna möta kundernas olika behov. Detta kräver att du effektivt kan hämta information från olika webbsidor och system samtidigt som du har kunden i telefonen.

Vi söker dig som:


• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift i svenska, engelska och ett av följande språk: arabiska, spanska, somaliska, turkiska eller finska.
• har slutbetyg från gymnasium eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• som tycker om att ge service med ett utmärkt bemötande och fingertoppskänsla för kundservice med god kvalitet
• har en god datavana
• är mål- och resultatinriktad
• har en god pedagogisk förmåga
• förstår och värdesätter människors olikheter
• har erfarenhet av och trivs med möten över telefon

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av att jobba teambaserat och arbeta mot gemensamma mål
• har erfarenhet av att ha kundmöten eller andra möten med människor med deras behov som utgångspunkt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Arbetstiden är på vardagar mellan 08:00-16:27. Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas. Arbetspsykologiska test kommer att användas i denna rekrytering.

Vi kommer att ha ett obligatoriskt digitalt rekryteringsseminarium under förmiddagen den 15 okt med start kl. 8:30 för dem som går vidare efter arbetspsykologiska tester. Under seminariet utförs både skriftliga och muntliga språktester på samtliga språk och ni kommer ni att få information om verksamheten och uppdraget.
På grund av rådande situation, Covid-19, så kan även intervjuerna komma att hållas via Skype. I annat fall sker de på respektive kontor, Telefonplan i Stockholm alternativt Tändstickan i Göteborg. Mer information skickas till dem som går vidare. Intervjuer kommer att hållas från den 19 okt.

Kontakt
Rekryterande chef: Sara Nilsson, 010-119 24 32 och Lana Saleh, 010-116 16 13 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kristoffer Salachna, kristoffer.salachna@forsakringskassan.se. SACO-S: hoda.younes@forsakringskassan.se. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 oktober 2021. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 september 2021
  • Ansök senast: 6 oktober 2021

Liknande jobb


25 november 2024