Handläggare inom individ- och familjeomsorg

Handläggare inom individ- och familjeomsorg

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgsgruppen, Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet

Trivs du med omväxlande, intressanta och komplexa arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskaper med helheten? Vill du bidra med din kompetens med fokus på lagstiftningsarbete inom det brottsförebyggande området i socialtjänsten? Då kan du vara den vi söker. Inom Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Gruppen arbetar med socialtjänstfrågor och områden inom individ- och familjeomsorgen som bl.a. omfattar den sociala barn- och ungdomsvården inklusive tvångsvård, insatser mot ungdomsbrottslig­het och förebyggande socialt arbete mot kriminalitet. Frågorna rör såväl statlig som kommunal barn- och ungdomsvård och placeringar på SiS, HVB, familjehem och stödboende. Aktuell lagstiftning är exempelvis socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag, kommittédirektiv, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden, till löpande frågor som frågor och interpellationer från riksdagen samt samordning av enhetsövergripande processer. Fokus kommer i första hand att ligga på lagstiftningsarbete inom det brotts­förebyggande området i socialtjänsten. Även tillämpning av LVU i gränsöverskridande situationer är aktuellt och du kan komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en avslutad juridisk utbildning som vi bedömer som relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av flerårigt juridiskt arbete på myndighet, i domstol eller i kommunal verksamhet och du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. Om du har erfarenhet av lagstiftningsarbete inom det socialrättsliga området är det meriterande. För tjänsten behöver du ha mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och på engelska samt god kunskap om socialtjänsten. Det är meriterande med kunskap om brottsförebyggande arbete och LVU i gränsöverskridande situationer. 

Dina egenskaper
Som person ska du ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du ska vara kvalitets­medveten, omdömesgill, strukturerad och samtidigt flexibel. Det är meriterande med god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. 

Övrigt
Tidsbegränsad anställning med tillträde snarast till och med den 30 juni 2024. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jessica Löfvenholm som är gruppchef, på 08-405 29 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Annika Paulsson, på 08-405 35 79. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 januari 2024.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 januari 2024
  • Ansök senast: 8 januari 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024