Handläggare inom informationssäkerhet

Handläggare inom informationssäkerhet

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Är du i början av din informationssäkerhetskarriär och vill utvecklas och tillämpa dina kunskaper i en intressant och växande myndighet? Vi söker dig som vill ta chansen att vara med i vår spännande utveckling och bidra till vår entreprenörsanda. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med utmanande arbetsuppgifter. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får möjlighet att vara med och påverka arbetet. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt.

Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. Avdelningen består av två enheter; enheten för operativ säkerhet och enheten för strategisk säkerhet. Denna tjänst tillhör enheten för strategisk säkerhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som handläggare inom informationssäkerhet arbetar du nära verksamheten och är ett stöd för hela myndigheten inom informationssäkerhet. Du deltar aktivt vid informationsklassningar, riskanalyser, i upphandlingar, kravställningar och projekt samt i hanteringen av informationssäkerhetsincidenter. I tjänsten ingår att utforma och hålla i olika utbildningar inom området. Tillsammans med tre kollegor kommer du även att vara delaktig i att utveckla vårt ledningssystem för informationssäkerhet. Rollen förutsätter att du är självständig, nyfiken, har lätt att ta till dig ny kunskap och har lätt för att samarbeta med andra.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen alternativt annan relevant utbildning inom informationssäkerhetsområdet eller annan arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhetsområdet som arbetsbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst tre års arbetslivserfarenhet av heltidsarbete

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa ett gott samarbete med andra
• Lätt för att ta till dig och omsätta ny kunskap
• Att förmedla information så att andra förstår, kunna tala inför grupp
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat för trivsel och utveckling
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter

Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av:
• Arbete inom statlig myndighet
• Arbete med informationssäkerhet i en stor organisation
• Projektledning och arbete i projekt
• Att ge stöd i kravställning kring informationssäkerhet
• Praktisk erfarenhet av informationsklassificering och riskanalys

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tilltänkt startdatum är så snart som möjligt.
Anställningen är placerad i Gävle alternativt Östersund.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 22 augusti, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anställningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 35-36.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juli 2021
  • Ansök senast: 22 augusti 2021

Liknande jobb


Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

9 december 2024

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

9 december 2024

Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

4 december 2024