OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med internationella kundkontakter och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom internationell beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär ärendehandläggning och tätt samarbete med kollegor.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden inom internationell beskattning, som varierar i omfattning och komplexitet. Med stöd av avtal, lagar och regler gör du en bedömning av underlag, analyserar och fattar beslut. Kundkontakterna sker via telefon, mail och brev och i ditt arbete möter du människor med olika bakgrund. Då arbetet innebär många interna och externa kontakter är det viktigt att du känner dig bekväm i att kommunicera både på svenska och engelska.
Du planerar din egen arbetsdag utifrån olika deadlines och teamets mål samt driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du har förmågan och tycker om att växla mellan både arbetsuppgifter och arbetstempo. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper, både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör skatteenhet 19 på Skatteavdelningen, som har medarbetare i Linköping, Norrköping och Nyköping. Enheten har totalt ca 160 medarbetare fördelat på tio sektioner. Kontorsplacering blir på en av dessa tre orter men vi arbetar ortsöverskridande i team genom i huvudsak virtuella kontakter. Du förväntas arbeta övervägande del av arbetstiden på plats på kontoret.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha förmågan att driva ditt arbete framåt och en god förmåga att arbeta i team
- vara produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo mot uppställda mål
- tala och skriva enkelt och tydligt
- ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska
- ha ett gott bemötande både internt och externt och en god samarbetsförmåga.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig arbetslivserfarenhet från beskattningsverksamheten inom Skatteverket.
Det är önskvärt att du har arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller juridik från det internationella beskattningsområdet. Har du arbetat med myndighetsutövning är det också meriterande.
Det är även önskvärt att du har minst 20 godkända högskolepoäng i skatterätt.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.