OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Var med och gör samhället möjligt! Är du jurist eller ekonom? Skulle du tycka att det var spännande att jobba med komplexa internationella beskattningsfrågor eller med momsfrågor? Har du ett särskilt intresse för finansiella frågor? Som utredare på Storföretagsenhet 3 får du ett omväxlande arbete där du tillsammans med dina kollegor arbetar med olika skattefrågor.
Om jobbet
Du kommer att arbeta främst med arbetsuppgifter inom kupongskatteområdet eller inom moms. I arbetet ingår att söka och ge information samt utreda och besluta i olika skatteärenden. Det ingår också att internt söka, ge information samt tillhandahålla service. Vi ser vikten av lärande i arbetet. Du driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet innebär många externa såväl som interna kontakter, exempelvis med företag och andra myndigheter.
Storföretagsavdelningen ansvarar för beskattningen av stora och utländska företag. Avdelningen har enheter i bl.a. Malmö, Göteborg och Sundbyberg och har totalt ca 1 600 medarbetare.
Du arbetar på Storföretagsenhet 3 med placering i Sundbyberg på antingen skattesektion 1 eller skattesektion 4. På sektionerna är vi ca 15 kollegor.
På skattesektion 1 arbetar man med inbetalningar, redovisningar och återbetalningar av kupongskatt. Skattesektion 4 arbetar med moms, både kontrollverksamhet och information och service till företag. Fokus läggs på vårt arbete med enhetens koncentration av finansiella företag.
Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha god balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha förmåga att se helheten och vara lösningsorienterad
- vara noggrann och ha god analytisk förmåga
- vara resultatinriktad, engagerad och drivande
- ha god samarbetsförmåga och ett bra bemötande både internt och externt
- ha en god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (120p) inom ekonomi eller juridik alternativt flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom beskattningsverksamheten på Skatteverket
- några års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
Det är önskvärt att du har erfarenhet av internationell beskattning och/eller moms. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av finansiella frågor inom dessa områden.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.