OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med internationella kundkontakter och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom internationell beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär ärendehandläggning och tätt samarbete med kollegor.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden och administration inom internationell beskattning. Ärendena är ofta av enklare karaktär men kan variera i omfattning och komplexitet. Du kommer att arbeta med inbetalningar, redovisningar och återbetalningar av kupongskatt. Med stöd av avtal, lagar och regler gör du en bedömning av underlag, analyserar och fattar beslut. Du har många kundkontakter via telefon, mail och brev och du kommunicerar både på svenska och engelska. Du möter människor med olika bakgrund och har kunden i fokus.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du arbetar kontinuerligt med att förbättra arbetssätt och utveckla verksamheten tillsammans med dina kollegor. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör skattesektion 1 på Storföretagsavdelningen. Storföretagsavdelningen ansvarar för beskattningen av stora och utländska företag. Avdelningen har enheter i bl.a. Malmö, Göteborg och Sundbyberg och har totalt ca 1 600 medarbetare. Du arbetar på Storföretagsenhet 3 med placering i Sundbyberg och ingår i en sektion med ca 20 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
- vara flexibel och snabbt kunna anpassa dig efter nya förutsättningar.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 p) inom ekonomi, juridik, stats- eller samhällsvetenskap, alternativt en KY/YH utbildning inom samma områden alternativt flerårig aktuell arbetslivserfarenhet från handläggande arbetsuppgifter inom statlig myndighet
- förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har aktuell arbetslivserfarenhet av handläggning och kundmöte alternativt rådgivning/vägledning i kundmötet kring företagande, beskattning eller ekonomiska frågor till privatpersoner eller företag exempelvis inom myndighet, offentlig sektor, försäkringsbolag eller bank.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.