Handläggare inom konkurs och skuldsanering

Handläggare inom konkurs och skuldsanering

Arbetsbeskrivning

Har du administrativ erfarenhet från exempelvis inkassobolag, ekonomiavdelning eller myndighet och trivs med både självständigt arbete och samarbete.

Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom konkurs och skuldsanering har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet                                          
Du arbetar med administrativa uppgifter och handlägger samt fattar beslut i ärenden inom borgenärsområdet. Den löpande ärendehanteringen berör främst skuldsanering och konkurser. Du anmäler och bevakar statens fordringar i dessa ärenden. Du har kontakter via telefon, mejl och brev med andra myndigheter, privatpersoner samt företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.

I arbetet med skuldsanering ingår bland annat att utreda, göra bedömningar och skriva yttranden till Kronofogden. Dina arbetsuppgifter inom konkurshantering innefattar bland annat registrering av nya konkurser, posthantering och att bevaka statens fordringar.

Du planerar din arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.  

Du tillhör skattesektion 2 på skatteenhet 51 i Umeå. På vår sektion är vi 17 personer.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara noggrann och strukturerad
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap alternativt ha en avslutad gymnasieutbildning tillsammans med ett par års aktuell arbetslivserfarenhet från handläggning eller administration inom ekonomi.

Det är önskvärt att du har arbetslivserfarenhet från myndighet. Annan arbetslivserfarenhet med ekonomiska sammanställningar, återkrav eller budget/skuldrådgivning är också meriterande.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb