OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
På Länsstyrelsen i Stockholm är arbetet med krisberedskap och civilt försvar högt prioriterat. Vi strävar efter att vara en sammanhållande kraft i länet som driver utvecklingen och skapar effekt inom områdena. Som geografiskt områdesansvarig myndighet på regional nivå samordnar vi länets aktörer i både vardag och i kris.
På enheten för samhällsskydd och beredskap arbetar vi med en bredd av frågor såsom civilt försvar, krisberedskap, säkerhetsskydd, skydd mot olyckor och vi ansvarar även för funktionen tjänsteman i beredskap. Enheten arbetar utåtriktat med att stödja länets aktörer att utveckla sin beredskap gällande krisberedskap och civilt försvar. Därutöver arbetar vi med att öka myndighetens egen förmåga genom t.ex. utveckling av krislednings- och krigsorganisation, våra risk- och sårbarhetsanalyser och vår övningsverksamhet.
Mot bakgrund av ett större fokus på frågorna rekryterar vi nu en ny medarbetare som är engagerad och kunnig inom civilt försvar och krisberedskap.
Arbetsuppgifter
Enhetens uppdrag att både stötta länets aktörer samt att utveckla den egna förmågan ger dig en stor variation i arbetet, goda möjligheter att påverka och utforma din egen roll samt att kompetensutveckla dig inom nya områden. Du kommer att ingå i en grupp som ansvarar för bl.a. beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalys, utveckling av krigsorganisation, uppföljning av och stöd till länets kommuner, utbildning och övning, försörjningsfrågor m.m.
Som medarbetare har du ett tätt samarbete med andra kunniga kollegor. Samverkan är centralt för en länsstyrelse och du ingår i gemensamma arbetsgrupper och nätverk med andra aktörer på såväl nationell nivå, där du företräder länet och Stockholms perspektiv, som regionalt där du ofta ansvarar för att driva gruppens arbete mot uppsatta mål. I arbetet ingår också att utveckla myndighetens egen förmåga att verka under kris och höjd beredskap samt arbeta både operativt och strategiskt nära aktörerna i Samverkan Stockholmsregionen (SSR) - mer information finner du här: Samverkan Stockholmsregionen.
Vi behöver förstärka vårt stödjande arbete gentemot länets aktörer, t.ex. kommuner, inom totalförsvarsplaneringen, vilket gör att vi söker dig som är bra på att bygga relationer, har lätt för att se helheten och att arbeta strategiskt samt har erfarenhet av att leda och driva projekt.
Arbetsuppgifterna kan ändras utifrån behov i verksamheten och ditt intresse/erfarenhet inom området.
Som handläggare ska du vara beredd på att arbeta med även andra frågor inom området och du kan komma att ingå i myndighetens krisledningsorganisation vid samhällsstörningar.
Kvalifikationer
Du ska ha:
• akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• några års aktuell erfarenhet av strategiskt arbete i syfte att höja kommuners, regioners eller andra statliga myndigheters förmåga inom civilt försvar och krisberedskap
• god kännedom om relevant lagstiftning
• mycket god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt
Du ska vara:
• bra på att skapa och förvalta goda relationer
• ansvarstagande och självständig
• bra på att ta initiativ i och strukturera ditt arbete
• bra på att se till helheten, arbeta strategiskt och göra prioriteringar
Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att driva och samordna komplexa projekt
• kunskap och förståelse för Försvarsmaktens uppdrag och organisation
• erfarenhet av krislednings- och stabsarbete
Anställningsvillkor
Anställningsform: tillsvidare, provanställning kan tillämpas
Omfattning: heltid
Tillträde: snarast alt enligt överenskommelse
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm.
Ansökningsförfarande
Sista ansökningsdag: 2021-06-14
I den här rekryteringen ska du inte bifoga personligt brev utan det räcker med att du svarar på urvalsfrågor och bifogar ditt CV.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Välkommen med din ansökan!
Om Länsstyrelsen
Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktig hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.
Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.
Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Som anställd på Länsstyrelsen Stockholm kan du komma att bli en del av myndighetens krisledningsarbete. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36