OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet från arbete inom offentlig sektor och aktuell erfarenhet av ärendehandläggning? Har du ett stort intresse för energi-, klimat- och hållbarhetsfrågor och trivs du med att arbeta strukturerat samt att ge god service? Då kan detta vara en tjänst för dig!
Energimyndigheten och enheten Mobilitet söker nu fler medarbetare för arbete med handläggning inom laddinfrastruktur, mobilitet och elektrifiering av transporter. Välkommen med din ansökan!
Om verksamheten
Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen. Under 2023 kommer vi successivt rekrytera nya medarbetare för våra uppdrag.
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig, och helhetssyn.
Verksamheten på enheten Mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Enheten ansvarar för stöd till elektrifiering av transportsektorn genom bl.a. stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer samt introduktionsstöd i form av klimatpremier för tunga fordon. Enheten bidrar även till utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer i din roll att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplade till mobilitet och transportfrågor som en del i omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Dina arbetsuppgifter omfattar handläggning, förberedelse och föredragning av underlag för beslut samt beslutsfattande där utvecklade rutiner finns. Arbetet består av ett flertal uppgifter av likartad karaktär och utförs utifrån allmänna anvisningar, rutiner och mallar.
Din profil
Vi söker dig som har en aktuell akademisk utbildning eller annan eftergymnasial utbildning som Energimyndigheten bedömer relevant. Vidare ser vi att du har aktuell erfarenhet från arbete inom offentlig sektor och har arbetat med ärendehandläggning, i närtid. Du har även god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet.
Intresse för energi-, klimat- och hållbarhetsfrågor samt transportsektorns omställning, är meriterande.
Som person söker vi dig som har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samarbete med andra. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Du tar ansvar för dina uppgifter som du driver på ett strukturerat sätt. Vidare har du god förmåga att bibehålla ett lugn i pressade situationer, där du fokuserar på rätt saker. Likaså är du en god problemlösare med en hög analytisk förmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.
Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner
Gustaf Länn tf. enhetschef, gustaf.lann@energimyndigheten.se/016-544 22 12. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson, anna.petersson@jeffersonwells.se/072-206 60 64.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Välkommen med din ansökan senast 19 november 2023. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023-021282.