Handläggare inom LSS och SoL

Handläggare inom LSS och SoL

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen, område myndighet

Som handläggare inom funktionshinderomsorgen ingår du i område myndighet där du arbetar med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Arbetsgruppen du kommer ingå i består utav 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Vi är ett glatt och prestigelöst team med god sammanhållning och vi söker nu en ny kollega som vill vara en del av vårt viktiga och meningsfulla arbete!


Ditt nya arbete
Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt göra uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Ditt arbete innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Combine. Som handläggare hos oss är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av din chef och vid behov även extern handledning. Tillsammans arbetar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella.

På vår enhet är vi uppdelade i tre målgrupper; fysiska funktionsnedsättningar, psykiska/neuropsykiska funktionsnedsättningar samt intellektuella funktionsnedsättningar. Tjänsten riktar sig mot målgruppen psykiska och neuropsykiska funktionsnedsättningar men kan över tid ändras utifrån verksamhetens behov.

Din kompetens
Formella kvalifikationer
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms som likvärdig. Vidare kräver tjänsten att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är starkt meriterande om du tidigare har arbetat som handläggare inom LSS och SoL med målgruppen funktionsnedsättning.

Det är även önskvärt med B-körkort, men inget krav.

Personliga förmågor och kompetenser
Arbetet förutsätter att du är självgående och tar ansvar för din uppgift där du strukturerar, prioriterar och driver dina arbetsprocesser vidare. Viktigt att du även hanterar arbete i grupp och delar med dig av din kunskap och erfarenhet till kollegor. Som person värderar du goda relationer genom att aktivt skapa och bibehålla dem. Din kommunikation kännetecknas av lyhördhet och tydlighet både i tal och skrift, du har lätt för att anpassa din kommunikation till olika mottagare. Vidare är du trygg i dig själv och är förtroendegivande, personlig mognad värderas högt!

Till din natur är du lösningsorienterad och drivs av att ta dig an komplicerade problem samt arbeta för en utvecklande och kvalitativ verksamhet. Du tycker om att arbeta med komplexa frågor, analysera och bryta ner ärenden i sina beståndsdelar. Då arbetet är varierande och kräver omställningsbarhet ser vi att du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt ser förändringar som möjligheter och inte hinder.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig!

• 7 timmars arbetsdag
• Flexibel arbetstid
• Mentorskap och individuellt anpassad introduktion
• Möjlighet till fördjupning i olika typer av utvecklingsarbeten inom området
• Betald semester redan första anställningsåret

Givetvis får du som anställd i Jönköpings Kommun ta del av andra generella förmåner, läs mer här (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html).

Upplysningar
Rekryteringen avser föräldravikariat på cirka ett år med möjlighet till förlängning. Vikariatet riktar sig för nuvarande mot målgruppen psykiska och neuropsykiska funktionsnedsättningar. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag.

Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Varmt välkommen med din ansökan!

För att underlätta rekryteringen ber vi dig att bifoga examensbevis/studieintyg och tjänstgöringsintyg i din ansökan.

Kontakt
Katarina Dalslätt, Enhetschef
Tel: 036-10 25 30

Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc


Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare LSS/SoL! https://www.jonkoping.se/


Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2022
  • Ansök senast: 12 oktober 2022

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


LSS-handläggare

LSS-handläggare

19 november 2024

Driven LSS-handläggare

Driven LSS-handläggare

5 november 2024