OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen, myndighet
Är du en klippa på att strukturera och planera ditt arbete och vill vara med och utveckla vår verksamhet inom handläggning LSS/SoL? Då har du ett arbete att söka!
Ditt nya jobb
Som handläggare inom funktionshinderomsorgen arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Magna Cura. Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av din chef och vid behov även extern handledning.
Arbetsgruppen du kommer att ingå i består utav 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Tillsammans jobbar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella. Vi är ett glatt och prestigelöst team med god sammanhållning och nu söker vi nya kollegor som vill vara en del av vårt viktiga och meningsfulla arbete.
Din kompetens
• Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet som handläggare eller av målgruppen med funktionsnedsättning.
• Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina arbetsprocesser vidare.
• Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, är anpassningsbar och ser möjligheterna i förändringar.
• Du arbetar bra med andra människor genom lyhördhet, kommunikation och ett konstruktivt förhållningssätt.
• Du arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner ärenden i sina beståndsdelar samt löser komplicerade problem.
• Du är tydlig i din kommunikation via både tal och skrift, är engagerad i möten/samtal både på individ- och gruppnivå, lyssnar in samt är anpassningsbar i din kommunikation.
• Du är bra på att skapa och bibehålla relationer såväl internt som externt.
• Det är önskvärt om du har körkort.
Vi erbjuder dig
• 7 timmars arbetsdag
• Mentorskap och individuellt anpassad introduktion
• Möjlighet att fördjupa sig i olika typer av utvecklingsarbeten inom området
• Flexibel arbetstid
• Betald semester redan första anställningsåret
• Subventionerad friskvård på kommunens anläggningar
• Möjligheter till kompetensutveckling
Övrigt
Rekryteringen avser två vikariat i målgrupperna fysiska respektive psykiska/neuropsykiska funktionshinder Ett av vikariaten täcker en tjänstledighet mellan augusti 2021 och februari 2022. Det andra vikariatet är en extra förstärkning med start omgående fram till november 2021. Vi är en stor enhet och generellt finns goda chanser till förlängning av vikariat. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, varmt välkommen med din ansökan!
Upplysningar
Sandra Fagerberg, Enhetschef 036-102518
Katarina Dalslätt, Enhetschef 036-102530
Fackliga representanter, se http://www.jonkoping.se/fackligasoc
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare LSS/SOL! https://www.jonkoping.se/
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.