Handläggare inom LSS/SoL

Handläggare inom LSS/SoL

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen, Myndighet

Som handläggare inom funktionshinderomsorgen ingår du i område myndighet där du arbetar med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Arbetsgruppen du kommer ingå i består utav 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Vi är ett glatt och prestigelöst team med god sammanhållning och vi söker nu nya kollegor som vill vara en del av vårt viktiga och meningsfulla arbete!


Ditt nya arbete
Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt göra uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Ditt arbete innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Combine. Hos oss är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av din chef och vid behov även extern handledning. Tillsammans arbetar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella.

På vår enhet är vi uppdelade i tre målgrupper; fysiska funktionsnedsättningar, psykiska/neuropsykiska funktionsnedsättningar samt intellektuella funktionsnedsättningar. Tjänsterna riktar sig mot målgruppen intellektuella funktionsnedsättningar men kan över tid ändras utifrån verksamhetens behov.

Din kompetens
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms som likvärdig. Vidare kräver tjänsten att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är starkt meriterande om du tidigare har arbetat som handläggare inom LSS och SoL med målgruppen funktionsnedsättning. Vidare är dina kunskaper i svenska mycket goda både i tal och skrift.

B-körkort är önskvärt, men inget krav.

Personliga förmågor och kompetenser
Arbetet förutsätter att du är självgående och tar ansvar för din uppgift där du strukturerar, prioriterar och driver arbetsprocesser vidare. Viktigt att du hanterar arbete i grupp och delar med dig av din kunskap och erfarenhet till kollegor. Som person värderar du goda relationer genom att aktivt skapa och bibehålla dem. Din kommunikation kännetecknas av lyhördhet och tydlighet, du anpassar din kommunikation till olika mottagare.

Till din natur är du lösningsorienterad, du drivs av att arbeta med komplexa frågor och problem. Du analyserar och bryter ner ärenden i sina beståndsdelar och arbetar för en utvecklande samt kvalitativ verksamhet. Då arbetet är varierande och kräver omställning ser vi att du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt ser förändringar som möjligheter. Vidare är du trygg i dig själv och är förtroendegivande.

Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet för tjänsten!

Vi erbjuder dig!

• Flexibel arbetstid
• 7 timmars arbetsdag
• Betald semester redan första anställningsåret
• Mentorskap och individuellt anpassad introduktion
• Möjlighet till fördjupning i olika typer av utvecklingsarbeten inom området

Givetvis får du som anställd i Jönköpings Kommun ta del av andra generella förmåner, läs mer här: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html)

Upplysningar
Rekryteringen avser ett föräldravikariat och en tillfällig förstärkning på cirka ett år inom målgrupp intellektuella funktionsnedsättningar. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga examensbevis/betyg och tjänstgöringsintyg i din ansökan. Löpande urval och intervjuer tillämpas, vilket innebär att tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Kontakt
Konstanca Sava, Enhetschef
Tel: 036-10 26 12

Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc


Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare inom LSS/SoL! https://www.jonkoping.se/


Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 januari 2023
  • Ansök senast: 22 januari 2023

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024