Handläggare inom LSS/SoL

Handläggare inom LSS/SoL

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen, Myndighet

Trivs du med att planera, organisera och prioritera? Har du ett stort driv och engagemang för att hjälpa andra? Då är det dig vi söker som handläggare till vårt positiva och sammanhållna team som nu söker nya kollegor för att fortsätta vårt meningsfulla arbete! Sök idag om du vill utvecklas med oss!


Ditt nya arbete
Som handläggare inom funktionshinderomsorgen ingår du i området för myndighetsarbete. Här arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Dina arbetsuppgifter består av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt följa upp besluten. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår det att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Det innefattar även dokumentation i verksamhetssystemet Combine.

På vår enhet är vi uppdelade i tre målgrupper: fysiska funktionsnedsättningar, psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt intellektuella funktionsnedsättningar. Tjänsten riktar sig mot målgrupp intellektuella funktionsnedsättningar men kan över tid ändras utifrån verksamhetens behov.

Dina kompetenser
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms likvärdig, tjänsten kräver att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning. Det är starkt meriterande om du har arbetat som handläggare inom LSS/SoL med målgruppen funktionsnedsättning alternativt liknande arbete. Vidare är dina kunskaper i svenska mycket goda både i tal och skrift. B-körkort är önskvärt, men inget krav.

Som medarbetare förväntas du vara självgående och ta ansvar där du strukturerar och driver arbetsprocesser. Du är lösningsorienterad, trivs att arbeta med komplexa frågor och kan snabbt anpassa dig till varierande arbetsuppgifter. Du analyserar ärenden noggrant för att bidra till en utvecklingsinriktad och kvalitativ verksamhet.

God förmåga att samarbeta och dela med dig av kunskap samt erfarenheter är viktigt. Din kommunikation präglas av lyhördhet och tydlighet som anpassas till olika mottagare. Du värderar att skapa och upprätthålla goda relationer med andra där du är förtroendegivande och trygg i dig själv. Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet för tjänsten!

Välkommen till oss
Hos oss ingår du i en arbetsgrupp bestående av 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Här kommer du vara omgiven av ett kollegialt stöd, ärendehandledning individuellt och i grupp, samt vid behov extern handledning. Tillsammans arbetar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella.

Här får du en unik möjlighet att kombinera engagemang för social rättvisa med konkreta insatser för att förbättra livet för de personer som behöver stöd och service. Du har möjligheten att kompetensutveckla dig genom att fördjupas i olika typer av utvecklingsarbeten. Givetvis får du som anställd i Jönköpings Kommun även ta del av andra förmåner:

• Flexibel arbetstid
• 7 timmars arbetsdag
• Friskvårdsbidrag
• Betald semester redan första anställningsåret
• Läs mer här: https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare (https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare/dettafardunardujobbarhososs.4.1a919e4187db69ce016b8fe.html)

Bra att veta
Rekryteringen avser en visstidsanställning som förstärkning på ungefär ett år inom målgrupp intellektuella funktionsnedsättningar med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag. Löpande urval och intervjuer tillämpas i rekryteringen.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig bifoga relevant examensbevis och tjänstgöringsintyg i din ansökan.

Vill du veta mer?
Konstanca Sava, Enhetschef
Tel: 036-10 26 12

Katarina Dalslätt, Enhetschef
Tel: 036-10 25 30

Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare inom LSS/SoL!


Följ oss i sociala medier:
Facebook: Jobba i socialförvaltningen
Instagram: @jobbaisocialförvaltningen


Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 juni 2024
  • Ansök senast: 17 juni 2024

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024