Handläggare inom området utstationering till Arbetsmiljöverket

Handläggare inom området utstationering till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2021/026954
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en handläggare till vårt kontor i Mölndal som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med utstationeringsfrågor och EU:s informationssystem för den inre marknaden, IMI.

Ditt nya arbete
Ansvarsområdet är brett och arbetsuppgifterna varierar. I ditt nya arbete ingår både administrativt och representativt arbete. Du kommer arbeta i olika IT-system, vara kontaktperson internt och externt för utstationeringsfrågor och jobba med såväl förvaltning som utveckling.

Du kommer bland annat att genomföra tillsyn av utstationeringsregistret, utreda om utstationeringar är korrekt anmälda samt handlägga utstationeringsärenden inför beslut om sanktionsavgift. Arbetet innebär också att genom utredning och registerkontroll bistå både Arbetsmiljöverket och externa parter med registerkontroll, underlag för beslut med mera.

Vidare kommer du att arbeta med att ta fram statistikrapporter samt delta i arbetet med förvaltning och utveckling av utstationeringsregistret, och den interna utstationeringsprocessen.

Andra uppgifter som förekommer är att ställa frågor samt ta emot och svara på frågor till/från EU-/EES-länderna om utstationering genom informationssystemet IMI.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:

relevant högskoleutbildning om minst 120 poäng enligt det gamla eller minst 180 högskolepoäng enligt det nya högskolesystemet, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
erfarenhet av att hantera stora mängder information
mycket god förmåga i det svenska och engelska språket i både tal och skrift
mycket god datorvana och goda kunskaper i att arbeta i IT-system, databaser och Officepaketet
erfarenhet av löpande förbättringsarbete.
För att lyckas i uppdraget måste du vara strukturerad, ha en problemlösande analysförmåga, gilla att arbeta i och administrera IT-system och ha en mycket god samarbetsförmåga.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.


Det är meriterande om du har:

erfarenhet av relativt komplext utredningsarbete genom din utbildning eller ditt arbete
erfarenhet av att tolka lagtexter/regelverk
kännedom om EU:s arbetssätt, lagstiftningsprocesser etc.
Mer om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning på heltid under 12 månader och är för närvarande placerad på Flöjelbergsgatan 2A i Mölndal. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av avdelningschefen Arne Alfredsson. Fackliga kontaktpersoner är Karl-Emil Sörensen för SACO och ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel, tel: 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 12 maj 2021
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll ansvarar för samordningen av myndighetens arbete mot arbetslivskriminalitet samt för frågor kopplat till utstationering etc. och samverkar i dessa frågor bland annat med andra myndigheter såväl nationellt som internationellt.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024